“Avrupa’da enerji fiyatları artabilir”
Emre ERGÜL
Yemen’deki Husilerin Hamas’a destek sağlamak amacıyla Kızıldeniz’deki ticari gemileri hedef almasıyla başlayan kriz, bölgesel olmaktan çıkarak küresel bir sorun haline geldi. Husilerin geçtiğimiz hafta Yunan bandıralı bir gemiye saldırısı Avrupa’yı öfkelendirirken; 10 Şubat’ta başlayacak Çin Yeni Yılı öncesi siparişlerin teslim edileceğine dair endişeler Asya’da gerilimi artırdı.
Dünya basınında her gün Kızıldeniz krizine ilişkin yüzlerce haber yayınlanırken, dünün en önemli uyarısı Amerikan CNBC Televizyonu’ndan geldi. TV’ye göre daha fazla LNG, ham petrol ve dizel tankerinin Kızıldeniz ve Süveyş Kanalı’ndan ayrılarak Afrika çevresinde daha uzun rotalara gitmesi Avrupa’da enerji fiyatlarını artıracak.
24 Şubat 2022’de başlayan Ukrayna Savaşı nedeniyle Rusya’ya yaptırım uygulayan ve 2023 kışında hazırlıksız yakalanarak doğalgazsız bırakılan Avrupa, bugün 90 günlük elektrik stokuna sahip. Ancak uyarıya göre, yeni gelen enerji ürünlerine artan navlun fiyatları da eklenecek ve fiyatlar hızla yükselecek. CNBC, küresel ticaret istihbarat şirketi Kpler tarafından yayınlanan şu bilgilere yer verdi: “Kızıldeniz’deki elektrik kesintilerinden önce bir tankerin Hindistan’ın Jamnagar kentinden Hollanda’nın Rotterdam kentine yolculuğu 24 gün sürüyordu.
Ümit Burnu’nun da geçilmesiyle aynı yolculuğun süresi 42 güne çıktı. Irak Basra’dan Sicilya Milazzo’ya 17 gün süren yolculuk artık 42 gün sürecek. “Daha uzun geçişler, tankerlerin mevcudiyetini kısıtlayabilir ve ürünle doldurulmak için daha uzun dönüş yolculukları gerektirebilir.” Kpler Petrol Baş Analisti Viktor Katana da şu yorumu yaptı: “Geciken sadece varış değil, tankerlerin eve dönmek için daha uzun bir yolu var. Teslimat için 90 güne bakıyorsunuz. Bu büyük bir zaman. Piyasa, geçiş süresinin etkisini hafife alıyor. Avrupa’nın 90 günlük arza sahip stratejik petrol rezervleri var.
“Dolayısıyla Avrupa’nın petrolünün biteceğine dair hiçbir endişe yok, ancak yeni gerçek şu ki Avrupa yeni petrolünü alacak, ancak buna çılgın navlun maliyetleri de eklenecek.” Avrupa şikayet edebilir ama tanker sahipleri mutlu. Bunu Lipow Oil Associates Lideri Andy Lipow’un şu ifadesinden anlıyoruz: “İronik bir şekilde, bölgedeki gerginlikler tanker sahiplerine daha uzun yolculuklar, artan tanker kullanımı ve sonuçta daha yüksek navlun oranlarıyla fayda sağlıyor.”
Avrupa’nın B planı: Petrol için Amerika’ya yönelmek
40 ft’lik bir konteyneri Asya’dan Avrupa’ya taşımanın maliyeti 1.500 dolardan 4.500 dolara çıktı. CNBC Televizyonu’nun haberine göre, bunun önüne geçilemezse Avrupa’daki elektrik alıcıları B planı olarak Amerika kıtasına yönelecek: “ABD, Avrupa dizel pazarının en büyük tedarikçisi ve motorin fiyatları son dönemde son 7 yılın en yüksek seviyesine ulaştı. yıllar.”
Clearview Energy Partners Genel Müdürü Kevin Book da Avrupalı alıcıların ABD ve Brezilya’ya yöneldiğine dikkat çekti: “Rusya’nın Avrupa’ya akışının yerini alan Orta Doğu varillerine yönelik daha uzun yolculuklar, arz gecikmelerine neden oluyor ve bu da başlı başına bir sorun teşkil ediyor. yükseliş.” olabilir. “Ve eğer Irak’tan Süveyş üzerinden Avrupa’ya nakliye çok riskli görünüyorsa, o zaman diğer bölgesel üreticilerin kargoları da kullanılabilir.”
Husi krizi 31 Ekim 2023’te başladı
İsrail, Hamas’ın saldırılarının ardından 7 Ekim 2023’te Gazze Savaşı’nı başlattı. Gazze’deki ablukayı ve işgali protesto eden Yemen’deki Husiler, 31 Ekim 2023’ten itibaren önce İsrail limanlarına yük taşıyan, ardından da petrol tankerlerini Kızıldeniz’den geçen tüm ticari gemileri hedef almaya başladı. Dünyanın en büyük 5 denizcilik şirketinden biri olan ABD, Kızıldeniz seferlerini durdurdu, 9 ülkeyle deniz gücü kuran ABD, Kızıldeniz’i savundu.